Svar från frågestunden

Här kommer svar på frågorna jag fick:

Nicole:
- Vad tycker du är roligast att fotografera?
Svar: Det som jag tycker är roligast att fotografera är helt klart människor!

Matilda:
- Vilken är den bästa bilden du tagit och varför?
Svar: Jag har flera bilder som jag tycker är bättre men om jag bara fick välja en bild så är det denna här nedan. Fastnade för den direkt när jag tog den. Gillar Jills(modellen på bilden) kroppspråk och den starka svart färgen i bilden.


(klickbar)
Sara:
-
Jag har ingen blogg men läser dig & jag har lite frågor om allt möjligt både seriösa & icke seriösa :)
Vart har ni flyttat, varför & kan man få se lite bilder på hur ni bor både innanför dörrarna & utanför?

Kan du inte ge lite olika tips på olika objektiv som du har/skulle vilja ha som du tycker är bra för olika ändamål?

Vill du jobba som fotograf på heltid eller har du något annat jobb du suktar efter?

Pluggar du? Isf vad?

Hur länge har du & din pojkvän varit tsm? Är ni förlovade/funderar ni på det?

Vad tycker du om att göra förutom att fota & har du någon du brukar fota med där du bor & är det viktigt att personen är duktig som du isf brukar gå ut & fota med?
Svar: kul med många frågor. Jag bor i finspång och har flyttat till en större lägenhet. Kanske kan visa någongång hur det ser ut hemma hos oss men har itne fått klart allt än.

Ett objektiv som jag verkligen kan rekomendera är 50mm /1.8. Finns till både canon och nikon. Färgerna blir irktigt klara och skärpan blir kanon. Du kan använda det till mycket. Du kan få riktigt kort skärpedjup och det gör ofta att det blir mer liv i bilden. Inte nog med det så är det väldigt prisvärt.

Jag har fotograferingen som en stor hobby. Vet många som har blivit fotografer och sedan tröttnat på att fota privat vilket jag inte vill. Sen kan det vara så att jag inte har 100 % självförtroende till det heller.

Just nu pluggar jag till ekonomiassistent.

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 3 år. Nej vi är inte förlovade, har varit lite anti det men vem vet vad osm händer.

Förutom att fotografera tycker jag om att träna! Mår riktigt bra av att få göra det. Har ingen direkt som jag träffar regelbundet som jag fotar med. Men vist händer det någongång och det spelar absolut ingen roll hur bra personen är på att fota.

Sandra:
- Hur länge har du varit av intresserad foto?
Vad/vem är det roligaste du fotograferat?
Vad är din favoritmat?
Svar: Jag har väl fotat sedan våren 2008 kan man säga. Gick media men lärde mig itne fota något där utan det var när jag fick praktik på NT (norrköpings tidingar) som jag mer fick upp ögonen för det.

Som jag skrev innan så tycker jag mest om att fota människor.

Min favoritmat är nog tacos eller lax.

Malin:
- Hur redigerar du dina bilder? :) program etc
Svar: Jag fotar i RAW så öppnar alltid upp bilden i camera raw och gör det mesta där så som kontrast och exposure. Sedan öppnar jag upp det i photoshop och kanske ljusar upp/mörkar ner något i bilden, kanske lägger lite extra skärpa om det behövs. även lite kontrast till. Väldigt olika från bild till bild.

Emma:
-
Redigera du ögonen på alla för alla har så sjukt fina ögon ?
Svar: Redigerar ögonen ytterst lite. Reflexskärmen gör mycket av jobbet. Annars så kan det vara så att jag kan ibland ljusa upp redan det ljusa i ögonen.

Det var ett par frågor som kom in alla fall. Får väl se om det blir någon mer gång.
Bilder får ej kopieras utan min tillåtelse.

Kommentarer
Postat av: sara - mamma till wilda

Så klart. Du e ju grym. Har tittat igenom bloggen nu och kan inte sluta hihihi

2010-10-05 @ 20:35:13
URL: http://saratilling.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0